Een betere score bij Google

De eerste vijf stappen in zoekmachine optimalisatie.

Vaak wordt er vanuit gegaan dat bij het vervaardigen en online zetten van een website deze direct gevonden wordt door Google. En dan natuurlijk het liefst meteen bovenaan staat. Helaas was het maar zo! Websites moeten eerst geïndexeerd worden door zoekmachines en pas dan begint de lange weg naar zichtbaarheid op een van de drie eerste pagina’s van Google of Yahoo.

Hoger in Google door zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de tak van sport die zich hiermee bezighoudt en daar komt heel wat bij kijken. Om een aanzet tot verbetering van de vindbaarheid te maken (lees: een hogere score bij Google) volgen hier 5 punten waar je sowieso op moet letten.

1 Maak goede teksten en afbeeldingenGoogle zegt: Content is King
Een voorwaarde voor vindbaarheid in Google is dat je goede teksten en afbeeldingen hebt op je website, “Content is King”. Met andere woorden zorg ervoor dat jouw teksten en afbeeldingen interessant zijn voor jouw doelgroep. Gebruik ook zoveel mogelijk originele teksten en afbeeldingen.

Hoe weet je of je goede content hebt geschreven? Controleer dit door je pagina met webteksten te delen op social media. Wordt de pagina geliket of gedeeld? Dan schrijf je waarschijnlijk goede content. Gebruik ook Google Analytics om te achterhalen of jouw content wordt gelezen. Let hierbij op de gemiddelde tijd die een lezer besteedt aan jouw webpagina.

2 Meerdere zoekwoorden
Het is bijna onmogelijk om op één zoekwoord gevonden te worden. Als voorbeeld wordt vaak ‘bank’ genomen: je kunt dan denken aan financiële instellingen en zitmeubels. Het zoekwoord bank levert dan ook een lange lijst met resultaten op. Gelukkig zoeken de meeste mensen met 2 of 3 woorden of met hele zinnen in Google. Je moet er dus achter zien te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep op geeft?

Een handige tool is de Google Zoekwoordplanner. Achterhaal welke zoekwoordcombinaties jouw doelgroep gebruikt en verwerk deze in je teksten.

Lokale SEO
Google hecht steeds meer waarde aan lokaal zoekgedrag. Logisch, door toenemende zoekopdrachten op smartphones, moeten resultaten beter worden afgestemd op de mobiele gebruiker.

Om lokaal gevonden te kunnen worden, maak je een Google+ bedrijfspagina aan. Dit is vereist. Een Google+ bedrijfspagina is namelijk een bewijs aan Google dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk op die locatie is gevestigd.

Kwalitatieve verwijzingen
Ook al is goede content de belangrijkste factor om goed gevonden te worden, kwalitatieve links naar jouw website blijven enorm belangrijk. Het gaat echter niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de inkomende links. De reputatie en betrouwbaarheid van de bron (de websites die naar jouw linken) is bepalend.

Je kunt beter één goede link hebben van een bekende website, dan tien links van nietszeggende sites. Door deel te nemen aan discussies op forums en content aan te bieden op branchegerelateerde nieuwssites, zorg je al snel voor kwalitatief goede links.

Responsive websiteGoogle zegt: Responsive heeft de voorkeur!
Een responsive website is tegenwoordig een must. Het wil zeggen dat jouw website duidelijk leesbaar en goed getoond wordt op een desktop computer, maar ook op tablet en smartphone. Websites die responsive zijn, krijgen een hogere beoordeling door Google!

Via de volgende link kun je controleren of jouw website responsive is: mobielvriendelijke test van Google.

Concurrentie analyse

Wanneer je de positie van jouw website verder wilt verbeteren zul je moeten kijken hoe jouw concurrenten het doen in Google. Waarom staat hun website op een betere plaats in de zoekmachines dan die van jou? Een goede analyse kost veel tijd, daar staat tegenover dat het vaak mooie inzichten en in ieder geval verbeterpunten voor jouw website oplevert. Een dergelijke analyse geeft ook inzage in welke zoekwoorden er voor het vinden van jouw website relevant zijn.

Met een mooie website ben je er dus nog niet. Voor het verbeteren van de vindbaarheid en een hogere score bij Google zul je dus extra stappen moeten ondernemen. Een aantal kun je eenvoudig zelf doen, vraag hiervoor advies bij Oncemedia. Ook voor een concurrentie analyse en een zoekmachine optimalisatie rapport voor uw website kunt u terecht bij Oncemedia.

Reviews

Sara van Gennip
Sara van Gennip
10:25 09 Apr 18
Webdesign Woerden maakt mooie websites! Hendrik-Jan (eigenaar Oncemedia/Webdesign Woerden) is met zijn creatieve ideeën fijn om mee samen te werken. Altijd creatief, ondernemend, zorgvuldig en prachtig werk leverend. Daarnaast tonen zij grote betrokkenheid bij de organisatie van de opdrachtgever, om alles op een hoger niveau te tillen. Samenwerken is een sleutelwoord in hun werkwijze. Hendrik-Jan heeft het vermogen iets helder en eenvoudig uit te leggen, dit maakt dat ik als klant het proces goed kan volgen en zo nodig invloed kan (en mag!) uitoefenen op het eindresultaat. Ik kan Hendrik-Jan Wansink en Webdesign Woerden van harte aanbevelen.
Bart van Vliet
Bart van Vliet
06:40 15 Apr 18
We zijn in de geweldige positie dat we nu al een aantal jaren met Oncemedia samenwerken. Zoals het bouwen van onze drie websites.Daarnaast heeft Oncemedia voor ons ook visitekaartjes, ansichtkaarten ontworpen. We zijn daar zeer tevreden over. Wat absoluut boven alles uitsteekt is dat Hendrik-Jan Wansink de eigenaar van Oncemedia altijd een optimistische en positieve kijk heeft, wat ten goede komt aan al zijn werkzaamheden.
marija Radovanovic
marija Radovanovic
18:26 14 Apr 18
Mooie resultaten! Fijne samenwerking 👍
David Raaphorst
David Raaphorst
16:00 06 May 18
Hendrik-Jan heeft de website ontworpen van mijn eigen bedrijf. Het resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. Hetgeen ik in gedachten had is verwezenlijkt, maar hij heeft daarbij vanuit zijn expertise en ervaring nog geweldige dingen aan toegevoegd. Ik ken Hendrik-Jan verder als een eerlijke, proactieve en efficiënte persoon, die gemaakte afspraken altijd nakomt.
Wiet Van Bijnen
Wiet Van Bijnen
09:02 28 Apr 18
Goede samenwerking!!
Bekijk alle beoordelingen